۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۵, جمعه

زندان اردبیل؛ انتقال ماهر کعبی به بند زندانیان جرائم عادی و اعلام اعتصاب غذا




ماهر کعبی، فعال مدنی محبوس در زندان مرکزی اردبیل، در اعتراض به انتقالش به بند زندانیان جرائم عادی دست به اعتصاب غذا زده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ماهر کعبی که هماکنون ششمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان مرکزی اردبیل سپری میکند، طی هفته گذشته از بند زندانیان سیاسی به بند معتادین و زندانیانی با جرائم عادی منتقل شده و از همان زمان، در اعتراض به این انتقال اعلام اعتصاب غذا کرده است.
ماهر کعبی، فعال مدنی و دانشجوی کاردانی رشته عمران، با اتهامات «عضویت در سازمان آزادیبخش اهواز»، «تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با شبکههای معاند»، «ارسال اخبار کذب به منظور سیاه نمایی وجهه جمهوری اسلامی در سطح بینالملل» و «تحریک شهروندان جهت اقدام علیه نظام» به ده سال حبس محکوم است و در حال حاضر در زندان مرکزی اردبیل نگهداری میشود.
ماهر کعبی در ۱۸ بهمنماه سال ۹۰ در حالی که فقط نوزده سال داشت، پس از مصاحبه با یکی از خبرگزاریهای خارجی، از سوی مأموران امنیتی اداره اطلاعات بازداشت و به سلولهای انفرادی این نهاد منتقل شد.
این فعال مدنی اهل شوش، پیش از دستگیری در سال ۱۳۹۰، در خصوص اعتراضات مردمی و سرکوب و بازداشت آنان، اخبار مهمی را تهیه و در اختیار رسانهها و نهادهای حقوق بشری میگذاشت؛ از جمله تهیه گزارش جامعی از بازداشت محمد کعبی و همسر باردار وی خدیجه کعبی که پس از بازداشت و تحت شکنجه جنینش سقط شده بود.
وی در تمام طول مدت بازجویی تحت انواع شکنجههای جسمی و روانی قرار گرفت که منجر به آسیبهای جسمی و روانی زیادی از جمله شکستن دندانهایش شد.
ماهر کعبی، پس از سه ماه بازجویی و شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات به بند ۳ زندان دزفول در بین زندانیان عادی و معتاد انتقال یافت؛ این زندانی سیاسی به مدت ۹ ماه از حق ملاقات و تماس تلفنی محروم بود.
وی در دادگاهی کوتاه و بدون داشتن حق وکیل با اتهامات «عضویت در سازمان آزادیبخش اهواز»، «تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با شبکههای معاند»، «ارسال اخبار کذب به منظور سیاه نمایی وجهه جمهوری اسلامی در سطح بینالملل» و «تحریک شهروندان جهت اقدام علیه نظام» به ده سال حبس در تبعید محکوم و در تاریخ ۹ شهریورماه ۱۳۹۲ به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد.

ماهر کعبی، هماکنون در زندان مرکزی اردبیل دوران محکومیت ده ساله خود را در تبعید سپری میکند.