۱۳۹۶ شهریور ۷, سه‌شنبه

آتش‌سوزی به دلیل عدم اعزام نیروهای امدادی چندین هکتار از مراتع روانسر را از بین برد



خبرگزاری هرانا – بعد از وقوع آتش‌سوزی در ارتفاعات روانسر در کوه‌های روستای خرم‌آبادعلیا از توابع روانسر و عدم توجه مدیریت استان کرمانشاه با وجود ده‌ها بار آتش‌سوزی، چندین هکتار از مراتع در آتش سوخت.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶، یک فقره آتش‌سوزی در ارتفاعات شهرستان روانسر واقع در استان کرمانشاه به‌وقوع پیوست که در نتیجه‌ی عدم اعزام به موقع نیروهای امدادی کارکنان اداره‌ی منابع طبیعی و آب‌خیزداری، چندین هکتار از مراتع در آتش سوخت.
این آتش‌سوزی توسط اهالی منطقه کوه‌های روستای خرم‌آبادعلیا پس از چهار ساعت مهار شد. این در حالی است که اهالی، آتش‌سوزی را به متولیان مربوطه گزارش داده بودند اما نیروهای امدادی، سه ساعت بعد در محل حاضر شدند.
بنا بر شواهد موجود، وقوع آتش‌سوزی در ارتفاعات شهرستان روانسر خسارت جانی به‌ دنبال نداشته است و میزان زمین‌هایی که طعمه حریق شدهاند و خسارت‌های وارده نیز توسط مسئولان اعلام نشده‌اند اما وعده‌ی کاشت نهال و گونه‌های گیاهی مختلف در زمین‌ها و مراتع مربوطه داده شده است‌.
وقوع ده‌ها بار آتش‌سوزی در صدها هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع زاگرس در طی ۵ ماهه‌ی نخست ۱۳۹۶ موجب واردآمدن خسارت‌های فراوان به این منطقه شده است.
در بسیاری از موارد دلیل وقوع این حوادث، عامل انسانی اعلام شده است. همچنین کمبود تجهیزات مناسب و نیروی انسانی آموزش‌دیده برای مواجهه با حوادثی همچون وقوع آتش‌سوزی و مهار پیامدهای آن و عدم اختصاص بودجه برای تقویت این بخش موجبات واردشدن خسارت‌های فراوانی به منطقه بوده‌اند.