۱۳۹۵ آذر ۴, پنجشنبه

سازمان ملل علیه وضعیت حقوق بشر در ایران قطعنامه صادر کرد

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی ملل متحد" روز سه شنبه (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) با ۸۵ رای موافق، پیش نویس قطعنامه تهیه شده از سوی کانادا را تصویب کرد و خواستار «برخورد بیشتر با نقض حقوق بشر و نیز انجام انتخاباتی شفاف در سال آینده در ایران» شد.
در جریان این رأی‌گیری، از مجموع ۱۸۳ کشور، ۸۵ عضو به این قطعنامه رأی مثبت دادند. در مقابل ۶۳ عضو به این طرح ممتنع داده و ۳۵ کشور هم با آن مخالفت کردند.
نماینده کانادا، ارائه‌کننده پیش‌نویس این قطعنامه، گفت که قطعنامه یاد شده، نه با اهداف سیاسی، که برای کمک به بهره‌مند شدن ایرانیان از حقوق خود، ارائه شده‌ است.
یکی از مواردی که ایران را هدف بیشترین انتقادها قرار داده است، شمار بالای اعدام ها و به ‌طور مشخص، اعدام افرادی که زیر سن قانون مرتکب جرم شده‌اند، است
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هم روز چهارشنبه ۲۶ آبان در واکنش به این قطعنامه آن را «ناموجه، نامشروع و دارای اغراض سیاسی» دانست .
گفتنی است که نهادهای بین المللی بارها نقض حقوق بشر در مورد اقلیت‌های گوناگون، اهل سنت ، دراویش، بهائیان، مسیحیان، وهمچنین گروه‌های قومی، زنان، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران را در ایران محکوم کرده اند.