۱۳۹۵ آذر ۱, دوشنبه

عفو بین الملل اعلام کرد حکومت تهران با حالت افتخارآمیز، شهروندان سنی مذهب ایرانی را اعدام کرده است

"سازمان عفو بین الملل" حکومت تهران را به وادار کردن زندانیان سنی مذهب ایران به اعتراف زیر شکنجه و پخش چنین اعترافهائی در تلویزیون با هدف مشروع جلوه دادن اعدامهای گسترده در این کشور متهم کرده است.
این گزارش ديروز( پنج‌شنبه) تحت عنوان "نمایش ستم در تلویزیون، افتخار به اعدام دسته‌جمعی" منتشر شده است .
گزارش یاد شده به چگونگی فعالیت تبلیغاتی، رسانه‌ای حکومت تهران، پس از اعدام دسته‌جمعی ۲۵ زندانی اهل سنت در ۱۲ مرداد امسال می‌پردازد ومی گوید : آنها به زور وادار به اعترافهای نادرست شده بودند، و همگی آنها فریب خورده بودند که پس از اعتراف آزاد خواهند شد.
"فیلیپ لوتر" مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل می گوید متهمان در پشت درهای بسته به اتهاماتی واهی یا مبهم محاکمه و به اعدام محکوم می شوند.
او افزود: به هیچ طریقی نمی‌توان اعتراف‌گیری تحت شکنجه و دیگر روش‌های رفتاری ناپسند و نمایش عمومی آنها ، را توجیه کرد.
لوتر تاکید کرد که نمایش ویدیوهای اعتراف گیری ، از جمله " در دستان شیطان" و "در عمق تاریکی" با استفاده از موسیقی وتکنیک های سینمایی برای افزایش تاثیر دراماتیک بر روی مخاطب انجام گرفته است .
این گزارش تاکید می‌کند که این افراد، پس از ماه‌ها شکنجه در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات، از طریق ویدیوهایی که توسط تلفن همراه ضبط شده بود، درباره آزارو شکنجه خود خبر داده‌‌ واعترافات خود را ناشی از شکنجه دانسته اند.
سازمان عفو بین الملل از مقامهای حکومت ایران خواسته است بی درنگ به ضبط و پخش اعترافهای اجباری و زیر شکنجه متهمان پایان دهند.
گفتنی است که مرداد ماه امسال تعداد پرشماری از فعالان سنی مذهب در دادگاه‌های به شدت «ناعادلانه» محاکمه شده و حکم اعدام دریافت کرده‌اند. برخی از این اعدام‌شدگان از جمله شهرام احمدی، گفته بود که در یک دادگاه «پنج دقیقه‌ای» به اعدام محکوم شده و اجازه دفاع و دسترسی به وکیل را «نداشته» است.